Máricus 1-től indul az Overnight mérés az online piacon!
A Digitális Közönségmérési Tanács (DKT) február 12-én jelentette be a napi közönségadat-mérés, az Overnight indulását, mely március 01-től már élesben működik.
Ma láthattunk utoljára friss adatokat az OLA felületén, ezentúl itt csak az archív, eddig mért látogatottsági számok lesznek elérhetőek.
Az DKT OLA helyét március elejétől egy teljesen új felület, a Rating veszi át. A Rating nem csupán az elnevezésében és a megjelenésben lesz új, de jelentős módszertani változásokat is hoz. A új metódus a Multiplatform átálláshoz (2015 december) hasonló törést okoz az idősorokban, tehát az új OverNight adatokat nem érdemes összehasonlítani az eddigi mérésekkel. Ennek óriási hátránya, hogy bár az oldalletöltés (kisebb változások ellenére) összehasonlítható marad, de nem tudunk látogatószám (RU) alapú historikus összevetéseket készíteni – az új számítás hozadéka azonban elég látványos, jellemzően pozitív hatással van a piac valamennyi szereplőjére.
Miért volt szükség a módszertan változtatására?
Az alábbi tényezőkkel kell számolni, ha a mért cookie vagy browser szám alapján próbálunk a tényleges felhasználószámra következtetni:
- Egy felhasználó több eszköztípust is használhat
- Egy eszközön több felhasználó is böngészhet
- Egy eszközön több böngészőt is használhatnak
- Egy felhasználó több helyszínen is internetezhet (munkahelyi és otthoni PC használata)
- Cookie törlés
A technológia fejlődésével az 1. és a 3. pont egyre nagyobb torzító tényezővé vált, de alapvetően mindegyik faktor korrekciót igényel, mert egy látogató egyre inkább többszörösen duplikálódhat.
A módszertan fejlődése
A DKT által megbízott Gemius első megoldása a pontosabb látogatószámításra a real user (RU) mutató bevezetése volt, a valós felhasználószámok előállításának pedig az egyik fő eleme a „J” együttható. Ez egy olyan szorzó, ami a mért cookie vagy browser számból (több faktor alapján) egy valós, reális userszámot képez, a mért userszámot a valós internetező populációhoz igazítva. Ez a szorzó statikus volt abból a szempontból, hogy minden egyes szereplőt azonos módon befolyásolt. Ez a módszer azonban azt feltételezte, hogy minden weboldalt ugyanúgy (több eszközről, több böngészőből) fogyasztanak, nem tudott az egyes oldalak sajátosságával számolni (így egyes szereplőket alulbecsülhetett).
A statikus „J” együttható továbbfejlesztett változata a most bevezetendő dinamikus „J”, ami site, és azon belül tartalomszinten határozza meg, hogy mekkora a valószínűsége annak, hogy egy bemért browser a valóságban több vagy kevesebb felhasználót takar. Erre a tartalom elérése, eszköztípus szerinti látogatottsága, illetve a látogatások gyakorisága alapján képez egy korrekciót. Tehát ezentúl minden egyes oldalra egyedi, naponta változó korrekciót alkalmaznak. A korábbi módszertanhoz képest ez szükséges előrelépés; míg egy nagy híroldal esetében nagyobb a valószínűsége, hogy egy látogató több eszközről (PC-ről és mobiltelefonról) és több böngészőből (direkt módon, az alapértelmezett böngészőből és Facebook alkalmazásból) érkezik, egy kisebb elérésű tematikus oldalra ez nem feltétlenül igaz.
A látogatottságok változásában két további tényező is szerepet játszik, amik célja, hogy transzparensebbé tegyék a piacot, kisebb tér maradjon az látogatottsági számok manipulálására.
- Auto-refresh szűrés: a Gemius kiszűri az auto-refresh oldalletöltéseket, és csak a felhasználók által generált PI-ket veszi figyelembe.
- iFrame szűrés: a Gemius figyelmen kívül hagyja az iFramen keresztül létrejött forgalmat.
Az új módszertan hatásai
Az új módszertan bevezetésével összességében a mért RU növekedésére számíthatunk. A legpozitívabban azokat az oldalakat befolyásolta a módosítás, amik nagy eléréssel rendelkeznek, magas a mobil látogatottság arányuk, de alacsonyabb a látogatási gyakoriság. A legkevésbé látványos változás pedig az alacsonyabb elérésű, magas PC arányú, és magas látogatási gyakorisággal rendelkező oldalaknál jelentkezik.