Kreatív interjú Vági Róberttel
A Central Média a szektort érő rengeteg negatív hatás ellenére az elmúlt pénzügyi évben is növelte piaci bevételeit, és a multimédiás fejlesztések mellett az új termékek piaci bevezetésére fókuszál. Vági Róberttel, a Central Médiacsoport operatív vezérigazgató-helyettesével nézünk a számok mögé.
Hogyan alakult a 2021-es éves árbevétel és az adózás előtti eredmény a 2020-as pénzügyi évhez képest?
A 2020-as évet nem tekintjük valós bázisévnek, és nem is érdemes összevetni a 2021-es eredményekkel, mert az országot és ezzel együtt a szektort is nagyon sok olyan hatás érte, amely teljesen átalakította az eddigi működést. 2020 évében a Covid okozta gazdasági bizonytalanságban az adó- és járulékkedvezmények miatt és a piaci bevételek alakulása szempontjából sem volt normális év.
Inkább azt hangsúlyoznám, hogy a Central Médiacsoport piaci bevételei és az ebből származó eredményesség évről évre folyamatosan nő, és erre nagyon büszkék vagyunk. A hazai médiapiac nehezen áttekinthető bevételi számai mögött számos piaci szereplőnél egybemosódnak a nagymértékű állami reklámköltések és a valós teljesítmény, a Central viszont tisztán piaci alapon működik, és évről évre növekedni tud mind a tartalmak, mind pedig az üzleti lehetőségek tekintetében is szűkülő médiatérben.
Minek köszönhető az, hogy egy ilyen év után is folyamatosan növekvő számokat tapasztalnak?
Az, hogy a Central egy folyamatosan fejlődő pályára tudott állni, egy hatalmas csapatmunka eredménye, a kollégáink, a hirdetőink és a partnereink közös sikere. Egyrészt, 2020-ban azonnal reagáltunk a Covid okozta váratlan helyzetre. Voltak szervezeti átalakítások, elengedtük a nem elég profitábilis termékeket, optimalizáltuk a költségeket és a magasabb bevételű termékeinkre helyeztük a fókuszt. Vállaljuk, hogy nekünk az EBITDA, az üzleti eredményesség nagyon fontos, mert azt gondoljuk, hogy akkor működik egészségesen egy médiacég, hogyha a profitrátája is megfelelő. Ez ad teret a kísérletezésre, fejlesztésekre és a biztonságos működésre.
Másrészt pedig annak köszönhető ez az eredmény, hogy válsághelyzetben a hirdetők általában a széles termékportfólióval rendelkező nagy kiadókat és a régi, jó kapcsolataikat részesítik előnyben. Ebből mi profitálni tudtunk, hiszen jók a termékeink, egy nagyon erős termékportfólióval dolgozunk.
Milyen kihívásokkal kellett még szembenézni az elmúlt pénzügyi évben?
A 2020-21-es válság a médiapiacot pénzügyileg nem érintette olyan súlyosan, mint ahogy azt eredetileg prognosztizáltak, így kihívásokkal leginkább a hibrid munkavégzés kialakításánál, valamint a Central Szociális Alapítvány létrehozásánál találkoztunk. Az alapítvánnyal szerettünk volna kialakítani egy olyan belső támogatási rendszert, amire a Central dolgozói pályázhatnak a családjukban kialakult átmeneti anyagi nehézségek, illetve gyermekeik tehetséggondozása céljából.
Pénzügyileg a legnagyobb feladatot a tervezés nehézsége okozta, és ez nem csak a Centralt, hanem a teljes piacot érinti. Nagyon nehéz előre látni, hogy mennyi a reálisan elérhető bevétel az adott évben, és a bevételi lehetőségeink határozzák a költségeinket. Azt már 2021-ben láttuk, hogy az energiaárak és a papírárak emelkedni fognak, ezért ezzel számolnunk kellett.
Az utóbbi időszakban az ELLE és a Cosmopolitan is elkerült a Centraltól. Hogyan reagál erre a cégcsoport, és milyen tervük van a női célcsoportban?
Az ELLE és a Cosmopolitan karakteres tartalmak voltak, de a célcsoportelérésünk a portfóliónk nagysága miatt nem változott a női szegmensben. Az ELLE elengedése egy viszonylag egyszerű matematikai döntés volt, ahogy említettem, optimalizálni kellett a portfóliónkat, és azokra a termékekre fókuszálunk, ahol nagyobb nyereséget látunk. Az ELLE nem volt veszteséges, de nem érte el azt a nyereségességi szintet, hogy külön fókuszt allokáljunk rá egy ekkora termékportfólióban.
A Cosmopolitan elkerülése nem a mi döntésünk volt. Mindent megtettünk azért, hogy a márka továbbra is a Centralnál maradjon, a Hearst mégis úgy döntött, hogy 25 év után lezárja velünk a licensz együttműködést. Ez a döntés azonban egy új lehetőséget nyitott meg számunkra, küszöbön áll néhány új termék indítása a Centralnál. Lesz olyan, amely itthon kuriózumnak számít, a tartalom és az üzleti modell tekintetében is.
A női magazinok, többek között az nlc.hu fontos, de megosztó témákat is felvállal, mint pl. a gyereknevelés nehézségei. Hogyan reagálnak erre a hirdetők?
A hirdetők az érzékeny témák tekintetében nagyon nyitottak. A minőségi tartalomgyártással járó megosztó témák felkarolása inkább pozitívan befolyásolja a kiadónk megítélését. Még nem láttam olyat, hogy egy hirdető emiatt fordult volna el a Centraltól, sőt, nagyon sokszor keresik ezeket a jellegű tartalmakat, hiszen a saját kommunikációs kampányaikba is be tudják illeszteni ezeket.
Mennyire érezteti hatását az infláció? Óvatosabbak-e a hirdetők a vártnál a gazdasági helyzet kiszámíthatatlansága miatt?
2022, illetve 2023 sokkal keményebb válságév lesz, mint akármelyik korábbi. Az elhúzódó infláció nem önmagában jelent problémát, hanem a hatásai miatt: tartósan meg fog emelkedni hirdetők költsége, emiatt át kell alakítaniuk az üzleti terveiket. Ha a lakosság fogyasztása visszaesik, kisebb lesz a kereslet a hirdetőink termékeire és szolgáltatásaira, és ez azonnal jelentkezni fog a marketingköltésekben.
Azt gondolom, hogy a 2022-es évet ez még nem fogja érinteni, 2023-ra viszont nagyon fel kell készülni, mert egy tartós infláció, valamint a Reklámadó bejelentett visszatérése a következő évre biztos, hogy nagyon erős hatással lesz. A 2022-es év a printköltségek, az energia- és a papírárak megemelkedése miatt hoz kihívásokat. Ilyenkor látjuk, hogy mennyire fontos, hogy egy ilyen nehezen áthidalható költségemelkedésre is időben reagáljunk, és azt ne a fejlesztéseink vagy a munkavállalókkal kapcsolatos költségek kárára tegyük
Milyen projekteket emelne ki az elmúlt évből?
Nagyon sok olyan izgalmas, kisebb és nagyobb projektünk volt az elmúlt egy évben, amelyek erősítik a helyzetünket a hazai médiapiacon. Fokozottan nő a kereslet a multimédiás tartalmak iránt, mind az olvasók és a hirdetők részéről is, és erre mi a tartalmat és a hátteret tekintve is reagáltunk: elkészült a multifunkcionális, multimédiás tartalmak előállítására alkalmas stúdiónk, és a multimédiás tartalmak határozzák meg a közeljövő terveit. Megújult a Házipatika, elindult a story.hu, bookazine-okat adtunk ki, és nagyon sikeres volt a 24.hu és a Partizán közös választási műsorfolyama.
Egyre nagyobb hangsúlyt fektetünk az utánpótlás-nevelésre és a gyakornoki programra– a munkaerőpiaci helyzet a tartalomszolgáltatók számára egyre nehezebben kezelhető, erre próbáltunk reagálni. Kiemelném még a számos CSR projektünk közül az Ökumenikus Segélyszervezet és a Nők Lapja közös akcióját, ahol több mint 9 millió forintot gyűjtöttünk össze a nehéz sorsú gyerekek felzárkózásának támogatására.
Vannak-e olyan termékek, amelyeket újra fognak gondolni, vagy meg fognak szüntetni?
Folyamatosan monitorozzuk a termékportfóliónkat, jelenleg nincs olyan termék, amelyet nem érdemes fenntartani. Több terméket is el fogunk indítani, de a részletek még nem publikusak, annyit elárulok, hogy már a fejlesztés utolsó fázisában vagyunk. A 2022-es évet nehéznek látjuk. Nagyon komolyan emelkednek a tartalomszolgáltatók költségei, főként azoké, akik printtel is foglalkoznak, így a Central költségei is. Viszont nem vágjuk meg a CAPEX-költségeket, a költségoptimalizációt nem a fejlesztéseink terhére szeretnénk megtenni. Abszolút a jövőre tervezünk ilyen tekintetben is.
Mit várnak a 2022-es pénzügyi évtől?
Azt, hogy médiapiaci share-ünket megőrizzük, vagy akár növelni is tudjuk. Nagyon nehéz előre megbecsülni a 2022-es év bevételeit, de abban biztosak vagyunk, hogy a médiapiaci helyzetünk nem fog hátrányosan változni, és megőrizzük az eredményességünket.