Különösebb elemzés sem kell ahhoz, hogy megállapítsuk, az utóbbi napokban, hetekben a koronavírus témaköre uralja a hazai médiát. Mégis több szempontból érdekes lehet, ha elmerülünk a számokban és tendenciákban. Az online hírpiac mozgásait elemzi az alábbiakban Virág Attila, a Hírstart vezetője.
Szinte biztos, hogy minden internet előfizetéssel rendelkező magyar ember találkozott már legalább egy koronavírusról szóló cikkel, bejegyzéssel valamely online hírportálon vagy a közösségi média felületein. Sokan úgy vélik, már-már túlzásba is estek a hazai médiumok, hiszen szemmel láthatóan mindent eláraszt a koronavírus témája. De vajon mit mutatnak a számok?
Hazánk piacvezető híraggregátora, a Hírstart több száz hazai hírforrás tartalmait gyűjti össze, tematizálja újra és tárja az olvasók elé immár 18 éve. A Startlap csoporton belül működő portál több felületet is ellát automatizált hírszemléivel, naponta közel 5000 hírt elemezve valós időben.
A hazai online médiában először 2020 elején jelentek meg cikkek a koronavírusról. Az legelső beazonosítható hírt január 9-én a Pharmaindex és az Origo közölte, ekkor a látogatói aktivitás a témával kapcsolatban még nagyon alacsonynak mondható. A hónap végére és február elejére azonban az egyre terjedő járvány hírére a publikált tartalmak száma már napi 500 fölé emelkedett. A karanténba kerülő magyar diákok sorsa, valamint a Külügyminisztérium Észak-Olaszországi figyelmeztetése volt a következő bomba, mely 700 megjelenést eredményezett.
Pár nap elteltével, február 26-án viszont a koronavírus témájú cikkek száma átlépte az ezres lélektani határt. Ekkor rohanták meg az üzleteket a vásárlók, napokig a vezető hírek között szerepelt a járvány, sorra jelentek meg a cikkek a kormány nyilatkozatairól, vagy a helyzet elemzéséről, illetve az olvasói visszajelzésekről.
Február utolsó hetében több mint 5 700 hírt címkézett fel koronavírus témakörben a Hírstart, majd március elejére már 6 100 hír született. Azonban, amíg a látogatói aktivitás a témában együtt növekedett a hírek mennyiségével, az érdeklődés csökkenni látszott, 22%-ról 15%-ra esett vissza. A látogatói aktivitás szinte egyenesen arányos a teljes aktivitással, azaz február utolsó hetében ennek negyedét uralta a koronavírus témaköre.
Március 9-én, hétfőn 1 364 hírre, majd 10-én keddre már 1 588 hírre mutató linket szemlézett a koronavírus témakörben a Hírstart rendszere, mely a látogatói aktivitás 28-29%-át vitte el annak ellenére, hogy a korábbiakhoz képest 50%-kal növekedett a hírek mennyisége. Így elmondható, hogy kiemelten magas látogatói érdeklődést tapasztaltunk a téma iránt, melyre a hírpiac a tematika szinten tartásával reagált. A hétfői napot erősen meghatározta az iráni diákok hazai karanténja, az olasz országos vesztegzár, az első hazai áldozatok sorsai, azok hozzátartozóinak állapota, a témába vágó ellenzéki és kormánypárti politikai párbeszéd, valamint a keddi napot az operatív törzs sajtótájékoztatója tette igazán markánssá.
A hírportálok tekintetében felállítható egy rangsor aszerint, hogy milyen eloszlásban készültek a koronavírus témakörben születő hírek. A vizsgált időszakban született cikkek mennyiségét mutatja az alábbi első oszlopgrafikon. A legtöbb tartalmat a Blikk gyártotta, 4,23%-ban uralja a koronavírus tematikát több mint 1 000 linkkel. Ezt követi az Index 847 anyaggal, majd az Origo 767, és a 24.hu 759 anyaggal.
Érdemes megnézni azt is, hogy a koronavírus témában top 20 hírforrás mekkora arányban tette át a hírgyártását erre a témakörre. A nagyobb híroldalakat ez kevésbé, míg a kevesebb hírmennyiséggel dolgozó oldalak tematikáját erősebben torzította. A teljes időszakhoz képest az utolsó 30 nap rangsora némileg változott.
Az alábbi táblázat tovább részletezi az előbbi grafikonokat, így megértésük könnyebb lehet. A 30 napos csúcsidőszakot vizsgálva a Blikk teljes gyártásának majd 14%-át, azaz 758 hírt, az Index 16%-át azaz 663 hírt, míg az Origo 564 hírrel majd 11%-ot, és a 24.hu 556 hírrel 13,15%-ot csoportosított a hírgyártásából a koronavírus témakörére. A top 4 híroldal mindegyike havi 4 000 link vagy afeletti gyártással rendelkezik. Pár híroldal esetén a gyártás több mint 20%-át csak a koronavírus témaköre tette ki. Ebből a Portfolio 31%-os aránya kiemelkedő.
Hírforrások szerinti bontás: top 20 a teljes időszakban
Hírforrás |
Koronavírus hírek száma |
Koronavírus hírek aránya |
Blikk |
1026 |
4,23% |
Index |
847 |
3,50% |
Origo |
767 |
3,17% |
24.hu |
759 |
3,13% |
HVG |
704 |
2,91% |
Portfolio |
673 |
2,78% |
Napi |
635 |
2,62% |
ATV |
613 |
2,53% |
Infostart |
564 |
2,33% |
Magyar Nemzet |
489 |
2,02% |
Propeller |
485 |
2,00% |
ma.hu |
462 |
1,91% |
Közszolgálat |
438 |
1,81% |
Népszava |
428 |
1,77% |
Szeretlek Mo. |
422 |
1,74% |
hirado.hu |
419 |
1,73% |
Parameter |
412 |
1,70% |
Mandiner |
332 |
1,37% |
Lokál |
321 |
1,32% |
Ripost |
316 |
1,30% |
Hírforrások szerinti bontás: top 20 az utolsó 30 napban
Hírforrás |
Koronavírus hírek száma |
Koronavírus hírek aránya a tematikán belül |
A hírforrástól szemlézett összes hír |
Koronavírus hírek aránya az összes hírhez képest |
Blikk |
758 |
4,16% |
5 493 |
13,80% |
Index |
663 |
3,64% |
4 042 |
16,40% |
Origo |
564 |
3,10% |
5 172 |
10,90% |
24.hu |
556 |
3,05% |
4 229 |
13,15% |
HVG |
525 |
2,88% |
2 893 |
18,15% |
Portfolio |
501 |
2,75% |
1 596 |
31,39% |
ATV |
468 |
2,57% |
1 966 |
23,80% |
Napi |
453 |
2,49% |
1 732 |
26,15% |
Infostart |
418 |
2,29% |
2 042 |
20,47% |
Propeller |
350 |
1,92% |
1 764 |
19,84% |
Magyar Nemzet |
344 |
1,89% |
3 880 |
8,87% |
ma.hu |
335 |
1,84% |
1 169 |
28,66% |
Népszava |
317 |
1,74% |
2 068 |
15,33% |
hirado.hu |
303 |
1,66% |
3 452 |
8,78% |
Parameter |
293 |
1,61% |
1 831 |
16,00% |
Közszolgálat |
281 |
1,54% |
1 283 |
21,90% |
Szeretlek Mo. |
281 |
1,54% |
1 422 |
19,76% |
Lokál |
259 |
1,42% |
1 542 |
16,80% |
Mandiner |
253 |
1,39% |
2 232 |
11,34% |
Debreceni Nap |
237 |
1,30% |
1 463 |
16,20% |
A Hírstart által aggregált összes híroldal 30 napos intervallumban számlált összes hírére vetítve a koronavírusos hírek aránya 9,68%. A top 20 koronavírus témájú hírt átadó oldal összesített aránya 15,91%-os. A látogatói aktivitás növekedése ennél nagyobb, 22-28% között mozog és nem csökkent alapvetően a magasabb hírmennyiség hatására abban az időszakban, amikor a hazánkat közvetlenül is érintő események megjelentek a koronavírus kapcsán. A konkrét tartalom vizsgálatának kihagyásával sejthető, hogy a hírpiac részben generálta az érdeklődést, viszont erősebben generálta az olvasók igénye a hírgyártást, azaz az olvasók szándékkal keresték a vizsgált időszakban a koronavírusról szóló híreket, információkat.
A Hírstart által szemlézett és az elemzésben résztvevő, koronavírus témájú hírek elérhetőek ezen a linken, vagy a Hírstart mobilalkalmazásából.
A módszertanról röviden:
A Hírstart több száz hazai hírforrást szemléz az adott oldal publikus vagy dedikált RSS feedje segítségével. A vizsgált periódus a 2020. január 1. és 2020. március 10. közötti időszakot öleli fel. A hírek cím és lead részében keres a rendszer. Előfordulhat, hogy egyes cikkek nem kerülnek be ebbe, illetve hogy az adott hír cím és lead párosában nem szerepelnek a keresett kulcsszavak. Ettől függetlenül a hírpiaci mozgást és a valós arányokat jól leírja a fenti statisztika. Az adatokat kis mértékben torzíthatja a Hírstart és felületeinek látogatói aktivitásának eltérése más forgalmi csatornákhoz képest. A trendszerűség vizsgálatához azonban megfelelő felbontást szolgáltat, mivel a főbb forgalmi csatornáik napi átlagos elérése a startlap.hu és hirstart.hu domainek esetén együttesen 450 000 RU felett van (Gemius).
Az elemzés nem vizsgálta az adott híroldalak forgalmi csatornáinak változásait, sem a saját címlapjaikon kiemelt, kommunikált koronavírusról szóló vagy nem arról szóló hírek arányát. A szűrésben résztvevő hírkínálatban a koronavírus, COVID 19 és 2019 nCoV szerű szókapcsolatokat kereste a Hírstart rendszere.