Különösebb elemzés sem kell ahhoz, hogy megállapítsuk, az utóbbi napokban, hetekben a koronavírus témaköre uralja a hazai médiát. Mégis több szempontból érdekes lehet, ha elmerülünk a számokban és tendenciákban. Az online hírpiac mozgásait elemzi az alábbiakban Virág Attila, a Hírstart vezetője.

Szinte biztos, hogy minden internet előfizetéssel rendelkező magyar ember találkozott már legalább egy koronavírusról szóló cikkel, bejegyzéssel valamely online hírportálon vagy a közösségi média felületein. Sokan úgy vélik, már-már túlzásba is estek a hazai médiumok, hiszen szemmel láthatóan mindent eláraszt a koronavírus témája. De vajon mit mutatnak a számok?

Hazánk piacvezető híraggregátora, a Hírstart több száz hazai hírforrás tartalmait gyűjti össze, tematizálja újra és tárja az olvasók elé immár 18 éve. A Startlap csoporton belül működő portál több felületet is ellát automatizált hírszemléivel, naponta közel 5000 hírt elemezve valós időben.

A hazai online médiában először 2020 elején jelentek meg cikkek a koronavírusról. Az legelső beazonosítható hírt január 9-én a Pharmaindex és az Origo közölte, ekkor a látogatói aktivitás a témával kapcsolatban még nagyon alacsonynak mondható. A hónap végére és február elejére azonban az egyre terjedő járvány hírére a publikált tartalmak száma már napi 500 fölé emelkedett. A karanténba kerülő magyar diákok sorsa, valamint a Külügyminisztérium Észak-Olaszországi figyelmeztetése volt a következő bomba, mely 700 megjelenést eredményezett.

Pár nap elteltével, február 26-án viszont a koronavírus témájú cikkek száma átlépte az ezres lélektani határt. Ekkor rohanták meg az üzleteket a vásárlók, napokig a vezető hírek között szerepelt a járvány, sorra jelentek meg a cikkek a kormány nyilatkozatairól, vagy a helyzet elemzéséről, illetve az olvasói visszajelzésekről.

Február utolsó hetében több mint 5 700 hírt címkézett fel koronavírus témakörben a Hírstart, majd március elejére már 6 100 hír született. Azonban, amíg a látogatói aktivitás a témában együtt növekedett a hírek mennyiségével, az érdeklődés csökkenni látszott, 22%-ról 15%-ra esett vissza. A látogatói aktivitás szinte egyenesen arányos a teljes aktivitással, azaz február utolsó hetében ennek negyedét uralta a koronavírus témaköre.

Március 9-én, hétfőn 1 364 hírre, majd 10-én keddre már 1 588 hírre mutató linket szemlézett a koronavírus témakörben a Hírstart rendszere, mely a látogatói aktivitás 28-29%-át vitte el annak ellenére, hogy a korábbiakhoz képest 50%-kal növekedett a hírek mennyisége. Így elmondható, hogy kiemelten magas látogatói érdeklődést tapasztaltunk a téma iránt, melyre a hírpiac a tematika szinten tartásával reagált. A hétfői napot erősen meghatározta az iráni diákok hazai karanténja, az olasz országos vesztegzár, az első hazai áldozatok sorsai, azok hozzátartozóinak állapota, a témába vágó ellenzéki és kormánypárti politikai párbeszéd, valamint a keddi napot az operatív törzs sajtótájékoztatója tette igazán markánssá.

A hírportálok tekintetében felállítható egy rangsor aszerint, hogy milyen eloszlásban készültek a koronavírus témakörben születő hírek. A vizsgált időszakban született cikkek mennyiségét mutatja az alábbi első oszlopgrafikon. A legtöbb tartalmat a Blikk gyártotta, 4,23%-ban uralja a koronavírus tematikát több mint 1 000 linkkel. Ezt követi az Index 847 anyaggal, majd az Origo 767, és a 24.hu 759 anyaggal.

Érdemes megnézni azt is, hogy a koronavírus témában top 20 hírforrás mekkora arányban tette át a hírgyártását erre a témakörre. A nagyobb híroldalakat ez kevésbé, míg a kevesebb hírmennyiséggel dolgozó oldalak tematikáját erősebben torzította. A teljes időszakhoz képest az utolsó 30 nap rangsora némileg változott.

Az alábbi táblázat tovább részletezi az előbbi grafikonokat, így megértésük könnyebb lehet. A 30 napos csúcsidőszakot vizsgálva a Blikk teljes gyártásának majd 14%-át, azaz 758 hírt, az Index 16%-át azaz 663 hírt, míg az Origo 564 hírrel majd 11%-ot, és a 24.hu 556 hírrel 13,15%-ot csoportosított a hírgyártásából a koronavírus témakörére. A top 4 híroldal mindegyike havi 4 000 link vagy afeletti gyártással rendelkezik. Pár híroldal esetén a gyártás több mint 20%-át csak a koronavírus témaköre tette ki. Ebből a Portfolio 31%-os aránya kiemelkedő.

Hírforrások szerinti bontás: top 20 a teljes időszakban

Hírforrás

Koronavírus hírek száma

Koronavírus hírek aránya

Blikk

1026

4,23%

Index

847

3,50%

Origo

767

3,17%

24.hu

759

3,13%

HVG

704

2,91%

Portfolio

673

2,78%

Napi

635

2,62%

ATV

613

2,53%

Infostart

564

2,33%

Magyar Nemzet

489

2,02%

Propeller

485

2,00%

ma.hu

462

1,91%

Közszolgálat

438

1,81%

Népszava

428

1,77%

Szeretlek Mo.

422

1,74%

hirado.hu

419

1,73%

Parameter

412

1,70%

Mandiner

332

1,37%

Lokál

321

1,32%

Ripost

316

1,30%

Hírforrások szerinti bontás: top 20 az utolsó 30 napban

Hírforrás

Koronavírus hírek száma

Koronavírus hírek aránya a tematikán belül

A hírforrástól szemlézett összes hír

Koronavírus hírek aránya az összes hírhez képest

Blikk

758

4,16%

5 493

13,80%

Index

663

3,64%

4 042

16,40%

Origo

564

3,10%

5 172

10,90%

24.hu

556

3,05%

4 229

13,15%

HVG

525

2,88%

2 893

18,15%

Portfolio

501

2,75%

1 596

31,39%

ATV

468

2,57%

1 966

23,80%

Napi

453

2,49%

1 732

26,15%

Infostart

418

2,29%

2 042

20,47%

Propeller

350

1,92%

1 764

19,84%

Magyar Nemzet

344

1,89%

3 880

8,87%

ma.hu

335

1,84%

1 169

28,66%

Népszava

317

1,74%

2 068

15,33%

hirado.hu

303

1,66%

3 452

8,78%

Parameter

293

1,61%

1 831

16,00%

Közszolgálat

281

1,54%

1 283

21,90%

Szeretlek Mo.

281

1,54%

1 422

19,76%

Lokál

259

1,42%

1 542

16,80%

Mandiner

253

1,39%

2 232

11,34%

Debreceni Nap

237

1,30%

1 463

16,20%

A Hírstart által aggregált összes híroldal 30 napos intervallumban számlált összes hírére vetítve a koronavírusos hírek aránya 9,68%. A top 20 koronavírus témájú hírt átadó oldal összesített aránya 15,91%-os. A látogatói aktivitás növekedése ennél nagyobb, 22-28% között mozog és nem csökkent alapvetően a magasabb hírmennyiség hatására abban az időszakban, amikor a hazánkat közvetlenül is érintő események megjelentek a koronavírus kapcsán. A konkrét tartalom vizsgálatának kihagyásával sejthető, hogy a hírpiac részben generálta az érdeklődést, viszont erősebben generálta az olvasók igénye a hírgyártást, azaz az olvasók szándékkal keresték a vizsgált időszakban a koronavírusról szóló híreket, információkat.

A Hírstart által szemlézett és az elemzésben résztvevő, koronavírus témájú hírek elérhetőek ezen a linken, vagy a Hírstart mobilalkalmazásából.

A módszertanról röviden:

A Hírstart több száz hazai hírforrást szemléz az adott oldal publikus vagy dedikált RSS feedje segítségével. A vizsgált periódus a 2020. január 1. és 2020. március 10. közötti időszakot öleli fel. A hírek cím és lead részében keres a rendszer. Előfordulhat, hogy egyes cikkek nem kerülnek be ebbe, illetve hogy az adott hír cím és lead párosában nem szerepelnek a keresett kulcsszavak. Ettől függetlenül a hírpiaci mozgást és a valós arányokat jól leírja a fenti statisztika. Az adatokat kis mértékben torzíthatja a Hírstart és felületeinek látogatói aktivitásának eltérése más forgalmi csatornákhoz képest. A trendszerűség vizsgálatához azonban megfelelő felbontást szolgáltat, mivel a főbb forgalmi csatornáik napi átlagos elérése a startlap.hu és hirstart.hu domainek esetén együttesen 450 000 RU felett van (Gemius).

Az elemzés nem vizsgálta az adott híroldalak forgalmi csatornáinak változásait, sem a saját címlapjaikon kiemelt, kommunikált koronavírusról szóló vagy nem arról szóló hírek arányát. A szűrésben résztvevő hírkínálatban a koronavírus, COVID 19 és 2019 nCoV szerű szókapcsolatokat kereste a Hírstart rendszere.



Címkék: