A kiadóvállalat a tavalyi évben is tovább erősítette magazinos piacvezető pozícióját a kihívásoknak elébe menő üzleti stratégiájával. Médiás iparági összefoglaló a legfontosabb mutatókkal 10 percben.

 

Erdélyi Péter, a Central értékesítési marketing vezetője így foglalta össze a Central magazinok teljesítményét: 

„A legfrissebb NOK adatok alapján látszik, hogy a Central stabilan piacvezető az olvasottságot tekintve: a kiadó magazinjait a piac közel ötöde (18,4%) olvassa, míg a legfőbb konkurens, a Ringier (korábban RAS) csupán az olvasók 13%-át, a Mediaworks pedig alig 10%-ukat éri el. 

A Central portfóliójából kitűnik, hogy kiemelkedő növekedést mutat a Nők Lapja márkakiterjesztések olvasottsága (18-34%) az előző év végi adatokhoz képest, illetve a National Geographic is, amely 18%-kal több emberhez jutott el, mint korábban.

A MATESZ által auditált eredmények szerint a Central példányszáma 2021 egészét tekintve meghaladta a 26 millió darabot, amivel a mért piac eladásainak több mint 50%-át birtokolta, ezzel értékesítés tekintetében is toronymagasan őrzi piacvezető szerepét.

A listaáron számolt kereskedelmi költéseket összesítő ADEX szerint a Central 2021 utolsó negyedében 57%-kal növelte hirdetői bevételeit az azt megelőző negyedévhez képest. Ehhez a legnagyobb arányban elsősorban a piacvezető női lapok és sztármagazinok megugrott bevételei járultak hozzá, de kiemelkedő növekedést mutat a prémium glossy lapok vezető márkája, a Marie Claire is, amelynek hirdetéseire 104%-kal többet költöttek a hirdetők. Ezen kívül az élvonalban helyezkedik el az ország legolvasottabb műsorlapja, a Színes RTV is.”

Az előző év azonos időszakával összehasonlítva – az ebben a viszonylatban is kiemelkedően teljesítő Marie Claire-n kívül (+32%) – nagy növekedést mutat továbbá a Kétheti RTV Műsormagazin a +38%-os hirdetői bevétel növekedésével, valamint a National Geographic is, amelyhez +69%-kal több bevétel folyt be a hirdetőktől 2021-ben. Ezek az eredmények pedig a részesedésekben is tükröződnek.

Magazinpiaci részesedés a kereskedelmi reklámköltésekből

Forrás: Kantar Media, ADEX, YTD RC adatok, csak kereskedelmi hátterű költések.

Női magazinok

A Central női magazinjainak – jellemzően az átlagnál jobb vagyoni helyzetű, magasan képzett – női olvasói az átlag felett használnak beauty termékeket, főbb érdeklődési körük pedig a sütés/főzés, az egészséges életmód. A Central mindkét női hetilapja esetében növekvő olvasottság látszik, a zászlóshajó Nők Lapja stabilan őrzi a piacvezető pozícióját.

A Nők Lapja értékesített példányszámban is az első a női hetilapok piacán: 2021 utolsó negyedévében a megjelenésenként átlag közel 160 ezret értékesített példány volt. Ez az eredmény egyébként hazai, regionális és nemzetközi összehasonlításban is kimagasló: a vezető magyar női magazinból – eladott példányszáma a népességhez arányosítva – magasan felülmúlja a régió országainak (Csehország, Lengyelország, Szlovákia), valamint a nagyobb európai államok (Németország, Nagy-Britannia, Franciaország) vezető női lapjainak értékesítését.

A Nők Lapja piacvezetői pozícióját tovább erősíti, hogy női kategóriában kiemelkedően magasnak számító előfizetői aránnyal rendelkezik, amely folyamatos növekedést mutat: az összes értékesített példány közel 50%-a előfizetésben kerül az olvasóhoz, míg a második helyet elfoglaló Kiskegyed esetében ez az arány csupán 30% körül mozog, ez pedig kiegyensúlyozottá teszi a Nők Lapja példányszámát.

Hirdetői piacon a listaáras bevételekben is a Nők Lapja vezet, hiszen 2021 során a legtöbb hirdetői költés is magasan a Nők Lapjánál realizálódott. 2021 utolsó negyedévében például a Central mindkét női magazinja növelni tudta hirdetői bevételeit az azt megelőző negyedévhez képest (Nők Lapja +32%, Meglepetés +34%), miközben a versenytársak ugyanezen összevetésben stagnáltak vagy csökkentek.

A Nők Lapja social követőtábor 11%-kal bővült, ezzel magasan meghaladja versenytársaiét, míg a nőklapja.hu heti elérésben szintén nőtt: az év második felére átlagosan 125 ezer főre emelkedett.

Forrás: NOK, 2021/1-4; MATESZ 2021 Q4 megjelenésenkénti átlag a nyomtatott kiadásban; Facebook – Instagram 2021 December

Sztármagazinok

A Central sztármagazinjainak – többségben női – olvasóit érdeklik a vásárlási tippek és a szépségápolással kapcsolatos témák, illetve lépést tartanak a divattal, sokat költenek kozmetikumokra, szívesen próbálnak ki új márkákat, termékeket.

 

A sztármagazinok közül a Story továbbra is az első helyen áll az értékesített példányszám tekintetében: 2021 folyamán 5 milliót is meghaladó eladott példánnyal büszkélkedhet, a megjelenésenként eladott darabszám pedig éves szinten cca. 100 ezer. Ez a sztármagazin nemcsak hazánkban piacvezető, hanem regionális és nemzetközi versenytársait is felülmúlja a népességarányos értékesítésben.  2021 utolsó negyedévére a Story (+42%) mellett a Best (+52%) listaáron számított hirdetői bevétele is jelentősen megugrott az előző időszakhoz képest, így 60%-os részesedéssel a Story stabilan tartja a piacvezető sztármagazinos pozícióját. Lendületesen kezdett az online térben a story.hu weboldal is, idén januárban már 800 000 látogatója volt.

A NOK adatai szerint a Central portfolióján belül a legnagyobb növekedést a Kétheti RTV műsormagazin érte el: 36%-kal nőtt a lap olvasónak köre az utóbbi egy év során. Ez a versenytárs TV újságokhoz képest különösen kiemelkedő, hiszen a konkurensek stagnáltak, vagy legfeljebb fele ilyen mértékben növekedtek.

Műsorújságok

Az értékesített példányszámok auditált adatai szerint ebben a kategóriában a Centralhoz tartozó Színes RTV 2021-ben is megingathatatlanul őrzi vezető pozícióját: az értékesített példányszám 6,5 millióhoz közelít, amivel magazinpiaci részesedése meghaladja a 13%-ot. Regionális viszonylatban is előkelő helyet foglal el a Színes RTV, melynek eladási adatai a V4 országok vezető TV újságainak népességarányos értékesített példányszámai között is kiemelkedőnek számítanak.

A hirdetőket tekintve is kimagaslik a kategóriájában a Színes RTV: ugyanis a listaáras bevételek közel 60%-át ennél a lapnál költötték el a hirdetők. A Kétheti RTV Műsormagazin pedig +38%-kal tudta növelni hirdetői bevételeit ebben az időszakban 2020 utolsó negyedévéhez képest. 

Márkakiterjesztések és különszámok

Az auditált Nők Lapja különszámok olvasottsága kiemelkedően emelkedett 2020 év vége óta: a Nők Lapja Évszakok +34%-kal, a Nők Lapja Konyha +28%-kal, a Nők Lapja Egészség pedig +18%-kal tudta bővíteni olvasóinak körét, akik között kimagasló a magasabb képzettséggel rendelkező AB státuszúak aránya.

A Nők Lapja Egészség az elmúlt három évben egyre több olvasót ért el. Többségében magas státuszú, középkorú női olvasóinak elsődleges érdeklődési körébe az egészségügy, egészséges életmód és környezetvédelem tartozik.

A Nők Lapja Pszichológia olvasói különösen kedvelik a különböző kulturális kikapcsolódási formákat: az átlagnál gyakrabban fordulnak meg kiállításon, koncerteken vagy hangversenyeken. Ezen kívül a többi lap olvasóihoz képest kiemelt érdeklődést mutatnak a könyvajánlók, programajánlók iránt.

Magazin különszámok, márkakiterjesztések kategóriában a Central +16%-kal növelte bevételeit az előző évhez képest, így 2021 Q4 időszakban a piac 66%-át tudhatta magáénak. Tavaly a Nők Lapja Advent például +14%-kal több bevételt hozott, mint előző évben, mellyel a legmagasabb részesedést (31,5%) érte el a magazin különszámok közül az utolsó negyedévében. 

Gasztro’ kiadványok

A gasztro’ kategóriába tartozó Nők Lapja Konyha kimagasló mértékben növekedett az előző év azonos időszakához képest: +28%-kal bővült az olvasótábora, szegmensében így már 75 ezer olvasót ér el. 

A kifejezetten gasztronómiára fókuszáló kiadókat leszámítva a Central tudhatja magáénak a legnagyobb részesedést a hirdetői bevételekből (25%) gasztro’ kategóriában is a Nők Lapja Konyha és Nők Lapja Konyha Desszert magazinjainak köszönhetően, melyek hirdetői bevételei jelentősen túlszárnyalják a versenytárs női lapok gasztro’ kiadványait.  A gasztro’ kategória kiemelkedő teljesítményt mutat a negyedik negyedévben: a hirdetői bevételek +235%-ot ugrottak év végére az előző negyedévhez képest (mely főleg a karácsony miatt megnövekedett érdeklődésnek köszönhetően).

National Geographic

Az emblematikus márka, a National Geographic is növekedést mutat: +18%-kal több olvasót ért el, mint az előző év azonos időszakában, amivel így már 140 ezer főhöz jutott el. Az NG többségében férfi olvasóinak körében kimagasló az AB státuszú, magasabb képzettségű és életszínvonalú fogyasztók aránya, akik szabadidejükben egy évben akár többször is külföldre utaznak. A magazin rendkívül hűséges olvasói bázissal rendelkezik, amit a kiemelkedően magas előfizetői arány (70%) támaszt alá.

2021 utolsó negyedévében jelentősen emelkedtek a laphoz érkező hirdetői bevételek: ez +37%-os növekedést mutat 2021 Q3-hoz képest, mely egyben +69%-os emelkedést jelent 2020 azonos időszakával összehasonlítva. A Crowdtangle szerint az NG Instagram követőinek száma az utóbbi egy év alatt +20%-ot gyarapodott, és Facebook követői bázisa is folyamatosan növekszik, mely mostanra meghaladja a 372 ezer főt.

Glossy lapok

A glossy kategóriába sorolható Nők Lapja Évszakok olvasóinak körében kiemelten magas az AB státuszúak aránya (42%), akik különösen fogékonyak a kulturális témák és programok iránt és fontosabbnak tartják az árnál a minőséget, illetve hajlandóak többet fizetni a környezetbarát termékekért. Az olvasók sokat költenek szépségápolásra, valamint lépést tartanak a divattal. 

A Marie Claire magazin ugrásszerű növekedést ért el több mutató tekintetében is 2021 utolsó negyedévében az előző időszakhoz viszonyítva, például +104%-kal növelte hirdetői bevételeit a harmadik negyedévéhez képest. A Marie Claire magazin social követői tábora is növekedést mutat: a Facebook közösség már meghaladja a 100 000 főt, illetve a márka online kiadása, a marieclaire.hu is ugrásszerűen növekedett: a heti átlagos látógatószáma az utóbbi negyedévben már eléri a 250 ezret, ami +29%-os emelkedés az előző negyedévhez képest. Ez havonta 1,4 milliót is meghaladó oldalmegtekintést hozott. 

Források:

Olvasottság (NOK, 2021/1-4)

  • konkurensekhez képest,

  • Változás előző időszakhoz képest (2021 Q2)

  • Változás előző év azonos időszakához képest (2020 Q4)

  • Olvasók top jellemzői (NOK, 2021/1-4)

Értékesített példányszám, példányonkénti átlagos érték (MATESZ, 2021 Q4)

  • konkurensekhez képest,

  • Változás előző időszakhoz képest (2021 Q3)

Előfizetők száma, aránya (MATESZ, 2021 Q4)

  • konkurensekhez képest,

  • Változás előző időszakhoz képest (2021 Q3)

Hirdetők (Kantar Media, ADEX, 2021 Q4)

  • Árbevétel

  • részesedés

  • Összehasonlítás:

    • konkurensekhez képest,

    • Változás előző év azonos időszakához képest (2020 Q4)

    • Változás előző időszakhoz képest (2021 Q3)

Social adatok, változások (elmúlt évben) (Crowdtangle)

Digitális kiadás (DKT-Gemius15+ belföld 2021 II. félév)

  • RU elérések száma

Nemzetközi összehasonlítás: Central kutatás

MRSZ Reklámtorta – az előző auditált időszakhoz képest, a legutóbbi adatokhoz viszonyítva



Címkék: