A Gemius friss, október közepén publikált kutatási eredményei szerint a megkérdezett 10-19 éves fiatalok kedveltségi toplistáján az első 10-ben 8 YouTube sztár szerepel.
zirmai Gergő a legnépszerűbb, őt Pamkutya és JustVidman követi (infografika a cikk végén). A 20-29 éves korosztályon belül Pamkutya, Hosszú Katinka és Dancsó Péter a legnépszerűbbek. Mi történt? Honnan bukkantak ők elő?
Az igazság az, hogy ezek a YouTube csatornák nem most bukkantak elő, hanem hosszú évek óta épülnek. Az online video térnyerése a kezdetekben viszonylag lassan, de nagyon nagy biztossággal történt – a változást ugyanis nem a technológia rendelkezésre állása határozta meg, az egyének szintjén az évtizedes tartalomfogyasztási szokások nem alakulnak át egyik pillanatról a másikra. A fiatalabb generációk azonban, akik már az online videóval nőttek fel, egyszerűen több videotartalmat fogyasztanak online mint TV-ben. Így ahogy haladunk előre az időben a TV közönsége egyre öregszik, a fiatalokat pedig egyre inkább a YouTube-on érjhetük el videós tartalommal, ma pedig már ott tartunk, hogy nem csak a tinik, hanem a 30 allatiak körében is népszerűbbek a YouTube videósok mint a TV-s celebek. A változás generációs.
A mostani – trendfordulónak tűnő – Gemius kutatási eredmények arra világítanak rá, hogy elérte a YouTube közönsége azt a kritikus tömeget, amire már hirdetőként is muszáj reagálni. A radar alatt hosszú évek során kiépült egy párhuzamos médiavilág, az ott jellemző tartalomfogyasztási szokásokkal, rendkívüli hitelességgel bíró véleményvezérekkel és saját szabályrendszerrel.
Létrejött egy széles és egyre szélesedő réteg, akinek a sztárjai és példaképei nem a mainstream médiából, hanem a YouTube-ról kerülnek ki. Ez a réteg nem igazán érzékel különbséget a mainstream média által felépített sztárság és a YouTube-on önerőből meghatározó véleményvezérré válás sztársága között – számukra a kettő nagyjából ugyanaz, azzal a nagyon fontos különbséggel, hogy a YouTube sztárok számukra sokkal hitelesebbek. Ez a hitelesség valahol a sikerük okainak középpontjában helyezkedik el. És ez az, ami marketing szempontból is nagyon fontos, hiszen hirdetői fejjel arról kell gondolkodnunk, hogy kinek a hatására lehet hajlandó valaki megvásárolni egy terméket.
A kérdés eldőlni látszik – a Youtube sztárok javára.
De valóban nevezhetjük őket sztároknak? Maga a szó nem feltétlenül a legszerencsésebb, hiszen őket részben éppen az határozza meg, hogy nagyon aktív kapcsolatot ápolnak a nézőikkel, nem sztárként viszonyulnak hozzájuk, hanem közülük valóként – ahogy azok is. De ha az elérésüket és a feléjük irányuló rajongást vesszük figyelembe, akkor mindenképpen azok.
Dancsó Péter Videómánia nevű YouTube csatornáján több mint 565 000 feliratkozó van, a legnagyobb magyarországi YouTube videósok minden egyes feltöltött videója többszázezres, esetenként milliós megtekintést kap – ezek bizony valódi TV-s elérés-méretek. Ráadásul egy olyan demográfiában, amit hagyományos marketing eszközökkel egyre kevésbé lehet elérni – a kedvenc YouTube csatornáikon keresztül azonban megszólíthatóak.
A YouTube videósok nagyobb és fontosabb közönséget tudnak megszólítani, mint a mainsteam sztárok.
De mégis hogyan lehet, hogy mindenféle videók több nézőt érdekelnek mint profi TV-s produkciók? A válasz az, hogy teljesen átalakult a minőségi tartalom fogalma. Ma már nem feltétlenül az jelenti a minőséget, hogy TV produkciós szinteket közelítsünk YouTube-on is, nem a nagy és drága stúdiók és díszletek miatt értékes egy tartalom. Egy bizonyos minőségi szintet meg kell ugrani, de a nézők alapvetően nem bravúros vágási technikákra iratkoznak fel, hanem személyiségekre. Másrészről a külső szemlélő számára akár koncepciótlannak tűnő YouTube tartalmak mögött is lehetnek nagyon is tudatos, és profi tartalom stratégiák, amiket a rendszeres nézők értékelnek is. Jelenleg a világon az egyik legizgalmasabb YouTube csatornát építő Casey Neistat szerint a vlog a reality TV következő evolúciós lépcsőfoka, egy minden eddiginél szavahihetőbb, őszintébb és valódibb videós formátum. Itt is a hitelesség köszön vissza.
A social influencer marketing azt jelenti, hogy ezeken a nagy elérésű, hatalmas hitelességű csatornákon keresztül juttatunk el üzeneteket a célcsoportunknak. Ha kellő szakértelemmel nyúlunk ehhez a területhez, akkor minden eddiginél közvetlenebb és őszintébb utat nyerhetünk a nézőinkhez. Ehhez azonban kulcskérdés, hogy eltaláljunk egy igen szűk határmezsgyét, ami elválasztja a reklámot a hiteles YouTube tartalomtól. Nagyon fontos belátni, hogy YouTube tartalomba integrált hirdetői megjelenésekre nem szabad reklámként tekinteni, nem működnek a hirdető által megírt forgatókönyvek. Természetesen a hirdetőnek fontos üzenetek mindenképp meg kell jelenjenek, de ezek tisztázása után a YouTube videósokra, valamint a menedzsmentjükre érdemes bízni a kreatív megvalósítást, amit jóváhagyás után hajtanak végre. Mi, a Special Effects Media ezzel a jellegű kampánymenedzsmenttel és kontrollal tudjuk biztosítani, hogy a kellő üzenetet, a megfelelő időben és minőségben elkészülve tegyük hatékony és sikeres kampányokká!
Szabó Gergő
Ügyvezető / Special Effects Media