Erős félévet zárt a kiadóvállalat, amellyel tovább erősítette stabil, piacvezető szerepét a magazinpiacon. A MATESZ audit legfrissebb adatai szerint a Central több mint 12 millió lapot értékesített, ezzel az eladások 53%-át birtokolta.
A Central helye a magazinpiacon
Az ADEX által rögzített listaáras reklámköltések tekintetében is jól szerepelt a Central, az előző évhez képest, 2022 második negyedévében, 48%-kal növelte bevételeit, mellyel újabb 7%-os piaci részesedést szerzett.
A hirdetői költés minden laptematikában gyarapodott, a számottevő emelkedés a piacvezető női- és sztármagazinok esetében volt megfigyelhető. A tavalyi év azonos időszakával összevetve, a legerőteljesebb növekedést a gasztro’ (231%) és a glossy (150%) magazinok kategóriája érte el. Ez alapvetően két lapmárkának köszönhető, ugyanis több pénzt költöttek a hirdetők a Nők Lapja Konyhában és a Marie Claire-ben. Nem véletlen, mindkét magazin igazán sikeres és projektekben gazdag időszakot tudhat maga mögött. A Nők Lapja Konyha idén első alkalommal hívta életre a Food Awards-ot, mely kétségkívül minden előzetes várakozást felülmúlt. A benevezett 251 termékre rekordszámú, összesen 165 ezer szavazat érkezett, így születtek meg az év díjazottjai.
Immáron negyedik éve, hogy a szerkesztőség a környezetvédelem fontosságára hívja fel a figyelmet, egy lapszámot hangsúlyosan ennek szentelnek. A magazin megjelenésével egyidőben, a Föld napjához igazítva, idén második alkalommal indították el a Go Green Nagykövetválasztó olvasói szavazásukat, melyhez több hirdetőpartner is csatlakozott.
Ezen túlmenően, ugyancsak tavasszal, egy új különszámmal is kedveskedtek olvasóiknak: a Mindfulness kiadványhoz olyan nevek csatlakoztak, mint Sugár Bertalan, Király Linda vagy Kamarás Iván, akik saját történeteiken keresztül mesélték el, nekik mit jelent a környezettudatosság.
Vitathatatlanul az élvonalban helyezkedik el a National Geographic és bookazine megjelenései, melyek olvasói oldalon erősen debütáltak és hatalmas népszerűségnek örvendenek. Összesítve 106%-kal több bevétel érkezett a kiadványba 2022. második negyedévében. Ha a sikerekről beszélünk, nem mehetünk el szó nélkül, a nyári magazinok kiváló eredményei mellett sem. A Nők Lapja Nyár hirdetéséire 156%-kal, a Meglepetés Nők & Nyár kiadványra 128%-kal, míg a Story Nyár különszámra 114%-kal magasabb összeget költöttek el a hirdetők, mint a tavalyi évben.
Női magazinok
A Central vezető lapkategóriáját töretlenül a női magazinok alkotják, az eladások közel 45%-a köszönhető ennek a tematikának. Az értékesített példányszámok nemcsak a kiadón belül, hanem a versenytársakkal összehasonlítva is kiugró teljesítményt mutatnak. A Nők Lapja negyedévente közel 2 millió darabot értékesített.
A Nők Lapja piacvezetői pozícióját tovább erősíti, hogy kategóriájában markánsnak számító előfizetői bázissal rendelkezik, amely ráadásul folyamatosan bővül. Tovább szilárdítja a Nők Lapja vezető pozícióját, hogy lapvásárlóinak több mint fele előfizető, amely egyedülálló a szegmensben, és jól mutatja az olvasók lojalitását, ezzel pedig kiszámítható elérést kínál a hirdetőknek.
A hirdetői piacon a listaáras bevételekben is visszaköszön a Nők Lapja népszerűsége, itt realizálódik a legtöbb költés a női hetilap piacon, amely az előző negyedévhez mérve 32%-os emelkedést mutat.
2020 tavaszán digitális platformon erősítette a Nők Lapja a márkát, mára elmondható, hogy stabilan tartja a heti 200 ezer fő feletti látogatószámot. A Nők Lapja közösségi média tábora is szignifikáns mértékben bővül, Instagram követőinek száma továbbra is magasan felülmúlja versenytársaiét.
A Central és az egész női folyóirat piac kiemelkedő magazinjai közé tartozik a Meglepetés is, mely szintén növekedett, 42%-kal több hirdetői bevételt könyvelhetett el. A kategória súlyát jól mutatja, hogy éves szinten a listaáras bevételek több mint 50%-a női tematikájú lapokhoz áramlik.
Sztármagazinok
A sztármagazinok páratlan szereplője a Story magazin, mely szegmensének 50%-át birtokolja. Csak idén majdnem 2,5 millió példány kelt el a lapból az auditált adatok alapján.
A tavalyi év azonos időszakához mérten, a lapkategória 52%-ot emelkedett listaáron számítva. Ehhez a remek eredményhez nagyban hozzájárult, hogy a Best 74%-kal, a Story magazin 46%-kal több hirdetői bevételt ért el, utóbbi piaci részesedése pedig már eléri az 55%-ot. A Story magazin nyári különszáma is remekelt, kétszer akkora bevételt hozott a kiadónak, mint 2021-ben.
A tavalyi év végén indult story.hu igen hamar berobbant, a print kiadvány izgalmas, sztáros tartalmait egészítik ki naprakész hírekkel és információkkal. Ebben a félévben átlagosan 900 ezerhez közelítő havi elérést produkált a site, átlagosan 2,5 millió oldalletöltést generálva, heti átlag 336 ezer látogatóval.
A sztármagazinok social követői bázisát részletezve a Story itt is szárnyal, Facebook oldalát több mint 152 ezren követik, míg a Best magazinét közel 60 ezren.
Műsorújságok
A Central Médicsoporton belül a harmadik legnagyobb eladott példányszámmal a piacvezető műsorújság büszkélkedhet. A lapkategóriából is egyértelműen kiemelkedik az ország kedvenc tv magazinja, a Színes RTV, amelyből idén már közel 3 millió darab kelt el.
Nemcsak az olvasói piacon brillírozik a Színes RTV, előszeretettel választják a hirdetők is kommunikációs üzeneteik célba juttattatásához. A műsorújságok kategóriáján belül a hirdetői költések majdnem kétharmada csak ebben a kiadványban landolt, ez 53%-os növekedést jelentett a tavalyi év azonos időszakához mérten. A kistestvér, Kétheti RTV Műsormagazin is komoly sikereket ért el, 16%-kal tudta növelni hirdetői bevételeit, 2021 azonos időszakához viszonyítva.
Márkakiterjesztések és különszámok
Remek negyedévet (Q2) zárt a Central ebben a szegmensben is, az előző év azonos időszakához képest 120%-kal tudta növelni bevételeit, amely az előző negyedévhez képest több mint négyszer akkora összeget jelent. Ennek eredményeképpen a különszámok piacának közel 90%-át birtokolja, ez kimagasló fellendülés a 2021-es évzáró 66%-hoz képest. A hirdetői bevételek 80%-a ezekben a kiadványokban realizálódik, így számottevően megelőzik a versenytárs különszám kiadásokat. A teljesítményhez nagy mértékben hozzájárult a Story Nyár különszám 14,4%-os részesedést elérve, a Nők Lapja Szépség, Nők Lapja Tavasz és a Meglepetés Nők&Nyár egyaránt.
Gasztro’
A Central tudhatja magáénak a gasztro’ szegmens legnagyobb részesedését a hirdetői bevételekből, mellyel a piac több mint 32%-át lefedi. Ezzel nemcsak hangsúlyosan felülmúlja a versenytárs női lapok gasztro’ kiadványait, hanem erősen megközelíti a piac, kifejezetten gasztronómiára fókuszáló kiadványainak 36%-os részesedését is. A Nők Lapja Konyha például a piac második legjelentősebb gasztronómiai lapjává avanzsált – 26%-os részesedést elérve, az ide irányuló költések 163%-ot nőttek az előző évhez képest. A Nők Lapja Food Awards akció meghatározó mértékben éreztette hatását a Nők Lapja Konyha hirdetési bevételeiben. Az olvasók május elejétől egy hónapon keresztül voksolhattak kedvenc termékeikre a nőklapja.hu oldalon. A 47 kategóriában díjazott termékek kommunikációjukban és csomagolásukon szabadon használhatják a Nők Lapja Food Awards 2022 Nyertes logót. A Nők Lapja szellemiségével összhangban, a Food Awards pályázatból sem hiányozhatott a segítő szándék.
Összefogva az akcióban résztvevő partnerekkel, az általuk beküldött termékekből több, mint 600 csomag tartós élelmiszer került átadásra rászoruló családoknak az Ökumenikus Segélyszervezet bevonásával.
Természettudományos szegmens
A világ első számú ismeretterjesztő magazinja, az emblematikus National Geographic, folyamatosan emelkedő, lojális olvasói bázissal rendelkezik (74%). A lojalitás visszaköszön az értékesített példányszámokban is, csak 2022-ben már 115 ezer magazin talált olvasójára. A márka mind a nyomtatott, mind pedig az online kiadásában azokra a 18-49 év közötti, közép vagy felsőfokú végzettségű, AB státuszú, városi olvasókra koncentrál, akik érdeklődnek a természettudományos és ismeretterjesztő témák iránt.
A márka idén első alkalommal négy különböző tematikában tervezett bookazine megjelenést. A kiadványok iránti hatalmas volt az érdeklődés az értékesített példányszámok alapján, illetve a hirdetői bevételek is 117%-kal emelkedtek az előző negyedévhez képest.
A National Geographic a közösségi médiában is igen aktív. Facebook követőinek a száma az elmúlt félévben meredeken emelkedett, ezzel megközelítve a 400 ezer követőt! Üde színfoltja az Instagramnak is, ahol a követők száma 8%-ot gyarapodott. Weboldalát pedig a júniusi adatok szerint havi 141 ezer fő látogatja.
Glossy
A glossy lapok ikonja, a Marie Claire 136%-kal több bevételt hozott a Centralnak mint a tavalyi év második negyedévében, ezzel konkurenseit is szépen lekörözte.
A Marie Claire márkáját erősíti a hirdetői bevételein túl, a fentebb már említett új különszám, a Mindfulness is. A glossy kategória sikeréhez hozzájárult az is, hogy az évente négyszer megjelenő prémium hazai glossy magazin, a Nők Lapja Évszakok is közel 40%-kal tudta növelni hirdetői bevételeit a tavalyi évhez képest.
Az online térben is komoly sikereket ér el a Marie Claire, forgalma látványos mértékben nő, az utóbbi félév havi látogatószáma átlagosan már a 830 ezer főhöz közelít. Idén volt olyan hónap, amikor az oldal megközelítette a 2 millió oldalletöltést! Ez heti szinten 300 ezer látogatót jelent, az előző félévhez viszonyítva ez +35%-os emelkedés. A Marie Claire Facebook oldalát 110 ezer felhasználó követi, míg Instagram követőinek a száma meghaladta a 34 ezer főt.
Források:
Értékesített példányszám, példányonkénti átlagos érték (MATESZ, 2022 Q2)
-
konkurensekhez képest,
-
Változás előző időszakhoz képest (2022 Q1)
Előfizetők száma, aránya (MATESZ, 2022 Q2)
-
konkurensekhez képest,
-
Változás előző időszakhoz képest (2022 Q1)
-
Változás előző év azonos időszakához képest (2021 Q2)
Hirdetők (Kantar Media, ADEX, 2022 Q2)
-
Árbevétel
-
részesedés
-
Összehasonlítás:
-
konkurensekhez képest,
-
Változás előző év azonos időszakához képest (2021 Q2)
-
Változás előző időszakhoz képest (2022 Q1)
Social adatok, változások (elmúlt évben) (Crowdtangle)
Digitális kiadás (DKT-Gemius15+ belföld 2022 Q2)
-
RU elérések száma