Köszönjük, hogy az Index újra felhívta a figyelmet a nyilvánvaló tényre: van másik!

Sokan észrevehették az utóbbi időben, hogy a két hazai vezető hírsite, az Index és a 24.hu egymásnak látszólag ellentmondó üzeneteket kommunikál a hirdetők felé. Ékes példája volt ennek az önkormányzati választás, ahol bizonyos szempontok alapján mindkét szerkesztőség győztesnek hozta ki magát látogatottság szempontjából, de ilyen volt a tegnapi nap folyamán az Indamedia Facebook oldalán megjelent poszt is. Most elsősorban ezzel a legutóbbi bejegyzéssel szeretnénk foglalkozni, mert annak tartalma a megfogalmazás miatt félreértésekre adhat okot.

A poszthoz csatolt kép állítása szerint az „Index olvasóközönségének legnagyobb százaléka a 30-39 év közötti felhasználókból áll. A 24.hu-t a 60+-os korcsoport látogatja leginkább.”. Az állítás illusztrálásaként egy kerekes bevásárlótáska („banyatank”) és egy hátizsák melletti felirat („Felhasználók 37%-a 60+”, „Felhasználók 30%-a 30+”) is erősíti az üzenetet. A poszt szövege: „Megvizsgáltuk, hogy melyik korcsoport olvassa leginkább az Index.hu-t.👉👉👉 https://bit.ly/2DJvjt9 Forrás: DKT-Gemius 2019. október, total platform, oldalletöltés megosztás”.

A posztot szemlélő számára elsőre egyértelmű lehet az üzenet: míg az Indexet elsősorban a 30-39 év közötti korosztály látogatja, a 24.hu esetében sokkal idősebb a látogatóbázis magva. A poszt ugyanakkor az oldalletöltések korcsoport szerinti megosztását közli, felületes megfogalmazással.

A fenti ábrából egyértelműen látható, hogy valójában nincs jelentős különbség a két site látogatóbázisának pusztán korcsoportos megoszlását vizsgálva, mindössze kisebb, néhány százalékos eltérés látható az egyes arányokat nézve. Ugyanakkor az egyes korcsoportok által generált oldalletöltést vizsgálva valóban látható egy komolyabb kiugrás a 60+ korosztály esetében. A poszt az Indamedia oldalára linkel, ahol újabb félremagyarázásokat találhat a látogató.

A statisztikai adatok szembeállítása ez esetben tipikusan „almát a körtével” módon történt, a hivatkozott poszttal és blogbejegyzéssel együttesen ezért úgy látjuk, hogy alkalmas a hirdetők megtévesztésére, mert fals módon értelmezett adatokkal kifejezetten negatívan tünteti fel a 24.hu-t a laikus, vagy felületesebb érdeklődő számára.

A Central Médiacsoportnál kínosan ügyelünk arra, hogy az általunk kommunikált adatok ne legyenek alkalmasak megtévesztésre, manipulációra. Olvasóinkat is lényegesen jobban tiszteljük annál, mint hogy egy gurulós bevásárlókocsival azonosítsuk őket, annál is inkább, mert a társadalom fontos fogyasztó rétegeként tekintünk a hatvan év felettiekre is. Értjük, hogy az Indamedia miért kezdett az utóbbi időben ilyen típusú kommunikációba, hiszen a 24.hu stabilan növekedve az elmúlt időszakban mind heti, mind havi látogatószám tekintetében veri vagy megközelíti a tízéves előnnyel rendelkező Indexet. Ennek a növekedésnek a hátterében tudatos stratégia és óriási szerkesztőségi munka áll, amit az olvasók egyre több fogyasztott tartalommal, a szakma pedig egyre több és komolyabb szakmai díjjal valamint a tartalmainkra való hivatkozással ismer el.

Összegezve tehát értjük az Index lépését, de meg nem értjük ezt a típusú kommunikációt, hiszen – Pusztay András, az Index vezérigazgatója által a témában született posztját idézve – „a tények makacs dolgok”.



Címkék: