A vásárlás ünnepe a kereskedő szemével a CM Sales Black Friday workshopján készülhettek fel az érdeklődők az év legnagyobb kereskedelmi eseményére.
Közel száz szakmai érdeklődő vett részt a CM Sales Black Friday-ra felkészítő workshopján. A jelenlévők kilenc előadó gyakorlati tanácsainak segítségével készülhettek fel az év legnagyobb árbevételt termelő napjára, a karácsonyi bevásárlási szezon kezdetét jelző „Fekete Péntekre”. Azonnal hasznosítható esettanulmányok, előrelátó checklisták, hirdetési terv stratégiák, tartalommarketing ötletek – számos eszköz és stratégia állt az online kereskedelmet és a marketing szakmát képviselő hallgatók rendelkezésére.
Kulcsár István Róbert / Shoprenter.hu: Így készülj a sikeres Black Friday-re, ötletek ügyfeleink eszköztárából
A webáruházakra specializálódott Shoprenter.hu értékesítési vezetőjétől a workshop online kereskedelemmel foglalkozó résztvevői gyakorlati tanácsokat kaphattak áruházuk optimalizálására és bevételük növelésére. A szakértő ügyfelei sikeres tapasztalatai alapján osztotta meg az érdeklődőkkel, milyen eszközökkel növelhetik a vásárlások számát, emelhetik azok tranzakciós értékét, és hogyan alakítsanak egyedi látogatóikból visszatérő vásárlókat. Kulcsár István Róbert felhívta a figyelmet a honlap felépítésének sarkalatos pontjaira, illetve rámutatott, milyen lépések és információk szükségesek a vevő tökéletes kiszolgálásához. A hallgatóság többek között a kosárelhagyások csökkentéséhez, a termékek vonzó megjelenítéséhez és az automatizmusok használatához (elhagyott kosárértesítő, vásárlói vélemény-ösztönző, stb.) kaphatott tippeket. A tranzakciós érték növelésének érdekében javasolta a kiegészítő termékek és speciális akciók ajánlását, illetve a mennyiségi kedvezmény, az ajándék termék, az ajándék csomagolás és az ingyenes szállítási értékhatár növelését.
Marosi Balázs / NEO Interactive: 7 év Internetes Vásárlás Napja kereskedői tapasztalatai
Marosi Balázs jóval a Black Friday magyarországi elterjedése előtt indított Internetes Vásárlás Napja egyik létrehozójaként osztotta meg tapasztalatait a hét sikeres évet záró eseményről. Az előadó elárulta, hogy az előző évben már 498 kereskedő vett részt a 2010-ben debütált akcióban. Az ajánlatok vásárlási statisztikáiból kiderül, hogy a Top15 tranzakciót lebonyolító kereskedő között jellemzően játékokat, sportszereket és ruházatot, elektronikai cikkeket, akciós szállásokat és könyveket hirdető ügyfelek szerepeltek. Népszerűségük nagyrészt a magas akcióknak (a lista élén végzett Játékbolt.hu 80%-os kedvezményt ígért vásárlóinak) és az ingyenes szállításnak volt köszönhető. Utóbbiban keresendő a Kütyübazár rekordeladásainak oka is: az egyetlen nem kiemelt ajánlatként sikerült toplistás eladásokat produkálnia. Az Internetes Vásárlás Napja célcsoportját 66%-ban nők alkotják: az ő vásárlási szokásaikat tükrözi, hogy a Játék és Ruházat kategóriába tartozó akciókat keresték a legtöbben. Bár magas a budapesti felhasználók aránya, a számottevő vidéki vásárló miatt Marosi Balázs szerint az ingyenes szállítás felajánlása előtt érdemes mérlegelni az áruházat terhelő költségeket is. A GyerekPénteket és SzabadPénteket is lebonyolító NEO Interactive business leadere elárulta, az újabb trendeket követve most már ők is főleg a HelloBlackFriday.hu akcióinformációs weboldalukra koncentrálnak.
Bártfai Balázs / A Tartalommarketing a gyakorlatban c. könyv szerzője: Hogyan képes a tartalommarketing hatékonyan támogatni a webáruházaknál a vevőszerzést és megtartást?
„A tartalommarketing használata 5,8-szor nagyobb forgalmat jelent a webshopunkon” – hívja fel a figyelmet Bártfai Balázs. A Google rangsorolása alapján ugyanis háttérbe kerülnek a mobil platformmal nem rendelkező webáruházak – és ez csak az egyik ok, ami miatt elengedhetetlen a webshop mellett saját kommunikációs csatorna létrehozása. A legtöbb kereskedő abba a hibába esik, hogy kihagyja a sikeres vásárláshoz vezető első lépcsőfok, a döntés előkészítésének támogatását, és kizárólag a vásárlás aktusára koncentrál. A saját blogon megosztott értékes tartalmakkal viszont már a kezdetektől törődhetünk a vevőinkkel, az őket érintő témákon keresztül kelthetjük fel az érdeklődésüket termékünk, szolgáltatásunk iránt. Maga a tartalom fókuszálhat a gyártási folyamatra (pl. a Frei Kávézó cikkei az alapanyagok származásáról), adhat különböző útmutatókat (pl. bormárka tippjei a tökéletes borkóstolóhoz), és kínálhat variációkat a termék felhasználására (pl. sminkvideók). A vásárlóinkkal/olvasóinkkal való kapcsolattartáshoz elengedhetetlen a leadek (e-mail címek, Facebook- lájkok, Youtube-feliratkozók, Chatbot, Pinterest, web-push alkalmazások) gyűjtése és gondozása. A szakértő szerint kiemelten fontos a tartalmak automatikus megosztásának biztosítása különböző csatornáinkon (pl. az IFTTT.com segítségével), chatbot használatával pedig azonnal reagálhatunk a vevőink viselkedésére (pl. kosárelhagyás esetén megkérdezhetjük, mivel nem volt elégedett).
Madar Norbert / GKI Digital Kutató és Tanácsadó Kft.: Veszélyes lufi vagy az online vásárlás jövője? – Tények, trendek és tévhitek a Black Friday-ról
A kutatócég üzletág-vezetője szerint a világkereskedelem 10%-a ma már online térben zajlik. Bár a két legnagyobb e-kereskedő, az Amazon és az Alibaba uralja a globális piac nagy részét, a magyar értékesítőkre nem jelentenek veszélyt a külföldi óriások. Rohamosan növekszik ugyanis a hazai internetes vásárlók száma is (az előző évben 2,8 millió fő bonyolított le online tranzakciót, közel 310 milliárd forint értékben), de a vásárlók mindössze 30%-a rendelt valaha határon túli platformról. A 2000-es évek elején főleg férfiak böngészték a webshopok kínálatait, 2017-re azonban 50-50%-ra nőtt a két nemet képviselő vevők száma. Madar Norbert elárulta, hogy a forgalom egyharmadát teszi ki a tíz legnagyobb online színtéren is aktív vállalat (köztük pl. az Extreme Digital, az eMag, a Media Markt, vagy a Tesco), a legnagyobb növekedés pedig a műszaki szektorban figyelhető meg. Az itt tapasztalható túlkínálat miatt azonban az új webshop indítását fontolgatóknak a divat, sport, szépség, otthon/kert kategóriákba való elhelyezkedést ajánlaná. A Black Friday-jel kapcsolatban elárulta, hogy 2014 óta itthon is ez az esemény a karácsonyi szezon kezdete (a hazai e-kereskedelem 36%-a az év utolsó három hónapjára koncentrálódik), és a korábbi szétaprózódásokat követően 2016-ra az áruházak már közös megegyezéssel ezt a napot nevezték meg akcióik lebonyolításának dátumaként. A szakértő figyelmeztetett a legtöbb kereskedőt érintő problémákra is: a nem kellően megtervezett és kivitelezett logisztikára (a munkaerőhiány miatt jelentős késések adódhatnak a szállítás területén), az alulbecsült készletekre, és az ezekkel kapcsolatos nem megfelelő kommunikációra.
Esettanulmányon keresztül mutatta be Tóth Miklós és Dr. Házi Edina a Central Médiacsoport automatizált hirdetési rendszerének működését, és az ADSelfben indított sikeres kampány ismérveit. Az ADSelf projektmenedzsere rámutatott, hogy a médiavállalat teljes digitális portfólióján megjelenő bannerkampányok előnye, hogy egyszerűen és hatékonyan, sales kapcsolattartó nélkül is elindíthatók, ráadásul a hirdető által meghatározott értékben. A rendszer lépésről lépésre vezet át a kampány és a sablonokból választható banner elkészítésének folyamatán – a hirdetés célközönségét pedig akár földrajzi elhelyezkedés alapján is szűrhetjük. Dr. Házi Edina gyógyszerész, a DRHAZI kozmetikai brand tulajdonosa saját tapasztalatait osztotta meg a workshop résztvevőivel. Visszatérő hirdetőként elárulta, hogy első, viszonylag alacsony átkattintási arányt elérő kampányán a részletes kiértékelés és az ADSelf csapatától kapott tanácsok alapján változtatva ma már a portfólió egyik legsikeresebb hirdetőjévé vált. A kreatívok egyszerű termékreklám helyett személyes üzenetet hordoznak, a bizalom kiépítését szolgálják. Az optimálisnak számító egy hónapos kampányidőszak pedig már 1800 átkattintást eredményezett. Fontos tényező a landing oldal felépítése is: nem közvetlenül a webshopra érkeznek a felhasználók, hanem érdekes információkkal, tanulmányokkal, a különböző bőrproblémákra adott megoldási javaslatokkal találkoznak. A látogatók viselkedésének vizsgálatából pedig kiderült, hogy a Central Media portfóliójából érkező olvasók rendkívül hosszú időt, átlagosan öt percet töltenek az oldal böngészésével.
A CM Sales Kft. értékesítési projektmenedzsere a tartalmi alapú együttműködésekben látja a sikeres marketing jövőjét. Mint elárulta, a CM Sales által értékesített termékek felületein az elmúlt egy évben robbanásszerűen megnőttek a vásárolt szerkesztőségi tartalmak. Úgy látja, a hirdetőknek a klasszikus PR és a tartalommarketing eszközeit egyaránt használniuk kell a sikeres kampány érdekében. A tartalommarketinget a reklám ellentéteként, olyan tartalomként definiálja, amivel a vásárló is szívesen találkozik, ami felkelti az érdeklődését, és ezáltal nyitottá válik a benne rejtett hirdetésekre is. A jó együttműködés ismérve, hogy a tartalommarketinggel foglalkozó csapat az ügyfél profiljához leginkább illő site-ot találja meg, és az elérni kívánt célközönségtől függően szórakoztató, vitára sarkalló, vagy éppen edukatív tartalom születik. Fontos, hogy az olvasó mindig egy történetet kapjon, amihez kapcsolódni tud – ebben lehetnek az ügyfél segítségére a Central Médiacsoport tapasztalt újságírói. A leghatékonyabb formák között említi az NLC felületén népszerű blogszponzorációt (pl. hogyan lehet fekvőtámasz gépet reklámozni a bikiniszezonnal foglalkozó cikksorozattal), a Leteszteltük! típusú cikkeket, amik az újságíró hitelességén keresztül adják el a terméket, a Bazár típusú, főleg divatra koncentráló összeállításokat, az infografikákat, az olvasói teszteket (pl. a herpesz elleni krém által szponzorált, 38.000 megtekintést elért Nagy Stresszteszt), a videókat, és a fiatal korosztály vásárlási szokásait leginkább befolyásoló Youtube infleuncerekkel való együttműködéseket.
A Startlap.hu portálvezetője a site-ot bemutatva elmondta, hogy a tájékoztató és szórakoztató tartalmak aggregálása céljából létrehozott oldal ma már napi egymillió látogatást ér el, a viselkedésük alapján három csoportba osztható userek (az aznapi információkra kíváncsi reggeli, a napközben folyamatosan visszatérő, és a szórakoztató cikkeket kereső esti) pedig a legfontosabb magyar internetező célcsoportok negyedét lefedik. A különböző kategóriákba sorolandó linkek osztályozásának nehézségeit jelentik az egyes felhasználók nehezen besorolható érdeklődése, a clickbait címek, a nehezen kategorizálható, több tematikát is érintő tartalmak és az aktualitásra kihegyezett tartalom gyors elévülése.
A megoldást a big data alapon működő automatizmusok használata jelenti, az egy éve indított Linkstarter hirdetési felület pedig a támogatott linkek optimális megjelenítését biztosítja. Az ezer befejezett kampányt és havi egymillió átkattintást elért program kreatív-optimalizáló rendszere a hirdetések minél hatékonyabb rotációját teszi lehetővé. Hegyi Kálmán az ideális hirdetésekkel kapcsolatban kiemelte a rövid, az ajánlattal összhangban álló szövegek használatát, a konkrét vásárlás helyett tartalomra mutató linkek előnyét, a heti rendszerességgel frissített kreatívok hatékonyságát, és a call-to-action jellegű képek, illetve a brand linkben való említésének elkerülését. Az arany középút a véleménye szerint a semleges szöveg és a clickbait jellegű címek között félúton található.
A CM Sales Kft. digitális hirdetési tanácsadás-vezetőjének előadása az elektronikus direkt marketing és a vásárolt hírlevél-adatbázisok használatára fókuszált. Bukodi – Staller Bernadett elmondta, az adatbázis-vásárlás célja általában az ügyfelek saját adatbázisának bővítése, vagy kifejezetten új vásárlók elérése – ahogyan a Black Friday promóciók esetében is. A CM Sales által kínált csomagtípusok a Personal szűrésre, vagyis a nem és földrajz szerint targetált elérésre, a Segmented, vagyis az életkorra is kiterjedő célzásra, és a CM Sales saját termékének, a Citromail felhasználóinak elérésére kínálnak lehetőséget. A Citromail alapú hírlevelek vásárlásának előnye, hogy a promóció elkerüli a spam besorolást, és elsőként, natív hirdetésként érkezik meg a felhasználók virtuális postaládájába. A CM Sales megoldása hatékony segítséget jelent az un. „bannervakság” elkerülésére, és bizonyítottan magasabb, négyszeres konverziós arányt biztosít. A szakember egy Topshop-kampány esettanulmányán keresztül mutatta be a minél sikeresebb hirdetések összeállításának ismérveit: kiemelte többek között a perszonalizált küldés lehetőségét, a tárgymező konkretizált ajánlattal és időnyomással történő kitöltését, valamint a call-to-action gombok többszöri elhelyezését. A korábbi előadókhoz hasonlóan Bukodi-Staller Bernadett is hangsúlyosnak tartja a tartalommarketing szerepét – akár korábban megjelent együttműködéseink újrahasznosítása révén. Mint elmondta, a Black Friday promóciók esetében kifejezetten népszerűek a vásárolt adatbázisokat használó együttműködések.