2019 évértékelő

Az első internetes oldalakkal egy időben, 1999 április 2-án indult el a HáziPatika. Az első napon 438 oldalt töltöttek le a szerverről, azóta volt olyan nap, amikor 423 349 embert (egyedi látogató) értünk el, és 949 804 oldalletöltés valósult meg. Bele sem merünk gondolni, hogy hol leszünk újabb 20 év múlva…

20 éves lett a HáziPatika.com, és ahogy a legújabb (ausztrál) kutatások is állítják, a húszas évek első fele még nagyon fontos a személyiség formálódása szempontjából. És nincs ez másképpen az ország piacvezető egészségportáljával sem. Felnőtt ugyan, de még alakul, fejlődik, és korai lenne még azt mondani, hogy így tökéletes, ahogy van. Dolgozunk rajta. Egy biztos, 2019 a rengeteg munka miatt lesz emlékezetes év a szerkesztőség életében – 2014 óta dolgozom itt, de a tavalyihoz hasonló évünk még nem volt.

Kulcsár Hajnal

főszerkesztő, Házipatika.com

Kézen fogjuk a beteget

Olykor jól jönne, ha valaki kézen fogna minket, és átvezetne azokon az útvesztőkön, ami a magyar egészségügyben (általában) vár a betegre. Innen jött az ötlet, hogy legyen egy olyan fejlesztésünk, amely az ilyen élethelyzetekben segít az olvasóinknak.  A Betegnavigátor valójában egy teljesen új microsite az anyaoldal alatt, ahol felhasználóbarát módon vezetjük el az olvasót a lehető legtöbb tartalomhoz egy adott témán belül.

A Betegnavigátorban szinte kézen fogjuk azokat az olvasókat, akik betegségükkel kapcsolatosan keresnek, és végigvezetjük őket azokon az információkon/tartalmakon, amelyeket a legújabb szakmai protokollok szerint a gyógyulásuk érdekében fontos tudniuk. A microsite egyedi megjelenést kapott (betegségenként eltérhet a dizájn), nem integráltuk bele az anyaoldal struktúrájába, így mobilon is áttekinthető, könnyen használható a fa struktúrában felépülő tartalom.

Adatalapú influenzatérkép

A 2019/2020-as influenzaszezonra készült el a maga nemében egyedülálló fejlesztésünk. Az Influenzatérkép segítségével pontosan nyomon követhetjük, hol, és mely korcsoportokban okozza a legnagyobb problémát az influenzavírus, milyen ütemben terjed a járvány, illetve hány beteg fordult orvoshoz. A fejlesztés egyedi módszerrel képes két hétre előre megjósolni, mennyi megbetegedésre számíthatunk. Az előrejelzések mellett számos hasznos információ is segíti az olvasót abban, hogy elkerülje az influenzát, de a már kialakult betegség kezelésére is talál hasznos tanácsokat.

Hogy érzed magad?

„Kissé magam alatt vagyok” vagy „Majd kiugrom a bőrömből” – aktuális hangulatukról és fizikai állapotukról számolhatnak be olvasóink a „Hogy érzed magad?” doboz segítségével. Vitalitásunkat a testi és lelki egészségünk is alapvetően befolyásolja. Mi mindkettőre kíváncsiak voltunk, amikor októberben útjára indítottuk a „Hogy érzed magad?” dobozunkat, melyben olvasóink egy kattintással jelezhették, milyen formában vannak testi-lelki értelemben egyaránt. Az eddigi eredmények szerint a magyarok lelki egészségével vannak a nagyobb gondok, de nagyon sokan nem érzik kellően fittnek sem magukat.

Az eszünkre hallgatunk?

2019-ben is volt Gyógyszerkommunikációs konferencia, ahol az online szféra térnyeréséről értekeztünk a gyógyszergyártói, patikai és kutatói szegmens szakértőivel együtt. Ezúttal kifejezetten a keresleti oldal tájékozottságát, a döntési mechanizmusait befolyásoló tényezőket, valamint az egészségkommunikáció új kihívásait vizsgáltuk.

Az egyik legismertebb előadó, Mérő László matematikus, pszichológus például az érzelmek és a logika viszonyáról beszélt. A matematikus szerint az embernél a szív és az ész nem elválasztható, hiszen az érzelmeinknek a döntéshozatalban is fontos szerep jut. Aczél Petra kommunikációkutató, intézetigazgató pedig a nudge mechanizmusára építette mondanivalóját: a „noszogatás” a médiakommunikáció és a marketingstratégia egyik alappillére, amely során apró eszközökkel képesek hatni az érzelmi alapú döntésekre. Már a legapróbb eltérések a megfogalmazásban is manipulatívak lehetnek. Dr. Kőházi Anikó háziorvos a fogyasztók internetes tájékozódásának hatására hívta fel a figyelmet. Elmondása szerint nem feltétlenül gond, ha a beteg összegyűjt némi tudnivalót azelőtt, hogy felkeresné a rendelőt.

Szükségünk van valami szívderítőre

Nem lehet mindig csak félni és aggódni, jó magyar szokás szerint. Az sem megoldás, ha homokba dugjuk a fejünket és tűrünk ahelyett, hogy szembenéznénk a betegségeinkkel. Éppen ezért a Magyar Kardiológusok Társasága új rovatot (Szívderítő) indított a HáziPatikán, ahol a szívgyógyászokkal kísérelnek meg rendet tenni a kardiológiai információk között, és segítenek eligazodni az egymásnak ellentmondó vélemények között.  

A rovat létjogosultságát az is alátámasztja, hogy ma Magyarországon a halálozások felét még mindig a szív- és érrendszeri betegségek teszik ki.

Egészséghősök – 5 kategória, 10 kezdeményezés

Az idei évben már harmadik alkalommal hirdettük meg az Egészséghősök pályázatot, amelynek keretében most is olyan hétköznapi hősöket kerestünk, akik tevékenységükkel sokat tesznek más emberek életéért, egészségéért, helyes életmódjáért Magyarországon. Összesen öt kategóriában érkezhettek a nevezések (Orvos, Egészségügyi szakember, Influencer, Híresség és Projekt), a beérkezett pályázatok közül egy hétfős zsűri döntése alapján hirdettük ki a szakmai győzteseket és több mint tízezer szavazat alapján a közönségdíjasokat.

Többek között a bajtársait újraélesztésre oktató rendőrtisztet, egészségügyi tévhitek ellen fellépő gyógyszerészt és bohócdoktort is díjazott a Béres támogatásával fémjelzett Egészséghősök pályázat 2019-ben.

HáziKedvenc, (egészség)tudatos gazdiknak

Merőben új irány a házi kedvencek felé való nyitás a HáziPatikán. Az ötlet akkor fogalmazódott meg bennünk, amikor már a sokadik kutatást/tanulmányt olvastuk a kisállattartás kimutatható pozitív előnyeiről. Ám tudjuk, hogy az állattartás felelősség is jár, amely kiterjed az állat gondozására, szükség esetén ápolására, napi szükségleteinek kielégítésére. Az új rovat így a gyakorló gazdiknak és az új családtag befogadásával még csak kacérkodóknak nyújt olyan hiánypótló ismereteket és hétköznapi tippeket, amelyek segítségével könnyebb megbirkózni a feladattal, és gondoskodni a szőrös társak testi-lelki jólétéről.

A rovatnak van egy állandó szakértője (állatorvos) is, aki a kedvenceinket fenyegető betegségekről, a tudatos és felelősségteljes gondoskodásról szóló anyagok elkészítésében segíti a szerkesztőséget. De helyet kapnak a rovatban a gazdiléttel járó érdekességek, színes történetek is. Örülünk, hogy a nagyobb hirdetők – Prevital, Purina, Fressnapf, Bayer – is megszerették a rovatot, bízunk benne, hogy még több ilyen kampányunk lesz.

HáziPatika Box – a meglepetéscsomag

Tematikus ajándékcsomagot is piacra dobtunk a 20-dik születésnap apropóján. A dobozba olyan minőségi termékeket válogattuk össze, amelyek leginkább az őszi/téli immunerősítésben bizonyultak hasznosnak. A dobozban összesen nyolc jól ismert márka (Aromax, Dr. Steinberger, Calcitrio, Herbiotikum, Nuxe, Signal, Dilmah, Hansaplast) egy-egy terméke kapott helyet.  A HáziPatika Box összértéke több mint 10 ezer forint, ám az olvasók igencsak kedvező, bevezető áron vásárolhatták meg.

Viber: 62 ezer felhasználó, ingyenes matricacsomag

Októberben startolt a HáziPatika.com viberes csoportja, eddig több mint 62 ezren csatlakoztak a közösségünkhöz, ők rendszeresen értesítést kapnak a legfrissebb hírekről, tartalmakról. Időközben pedig matricacsomagunk (ingyenes!) is lett. A matricák az egészséges életmód jegyében születtek, ki tudjuk fejezni velük az éppen aktuális állapotunkat, hangulatunkat. Összesen 18 matrica érhető el – mint például Ebéd?, Egészségedre!, Az én gyógyszerem, Edzek –, mindegyikre jellemző a vidám, fiatalos színvilág és grafika.

Ügyeletben, Gyorstalpaló, Zöld

Új, hiánypótló rovatokat is indítottunk 2019-ben. Ügyeletben néven elérhető rovatunk szerzője például jelenleg is mentőápolóként dolgozik, és olyan hétköznapi történteket oszt meg olvasóinkkal, amelyekből a tanulságokat is levonhatjuk – például azt, hogy a vadonatúj körfűrészt ne ülve, az ölünkben próbáljuk ki.

Nem mindenki jártas az egészségügyi ellátórendszer rejtelmeiben, pedig jó tudni, hogy mely ellátó szervtől, milyen esetekben érdemes segítséget kérni, úgy, hogy az a segítség a lehető leggyorsabban érkezzen. Ilyen és ehhez hasonló ügyekben segít a Gyorstalpaló rovatunk.  Zöld rovatunkkal pedig az a célunk, hogy olyan embereket is megszólítsunk, akiknek eddig nem volt annyira fontos a környezetvédelem.

Hírlevél néhány kattintással

Mi még hiszünk a hírlevelekben, így itt sem sajnáltuk az időt a fejlesztésre. A régi, elavult hírlevél-küldő rendszerünk sokszor lehalt, de körülményes volt az összeállításuk is. Az új megoldással jelenleg bármelyik szerkesztő ki tud küldeni egy hírlevelet néhány kattintás után. A kiválasztott cikket azonnal, vagy tetszőleges időpontra időzítve is ki tudunk küldeni a feliratkozottaknak az admailen keresztül. Jó hír az is, hogy valamennyi hírlevél olvasottsági statisztikája is visszakövethető.

Az általános hírlevélen túl lehetőség van tematikus listát is kiválasztani – így például a cukorbeteg feliratkozóknak célzottan tudunk tartalmakat küldeni. A hírlevélre való feliratkozást a hasonló témájú cikkek olvasása közben ajánljuk fel.

Új látogatói csúcs

A végére hagytam az egyik legjobb hírt. A január mindig nagyon szép látogatottságot hoz nekünk, ezen már nem szoktunk meglepődni. Az év eleji fogadalmak – Elkezdek mozogni, Egészségesen étkezem, Eljárok szűrővizsgálatokra – betartásához ugyanis jól jön a segítség, amit szerencsére nagyon sok esetben nálunk keresnek. Hozzáadódik mindehhez még az influenzajárvány miatti fokozott érdeklődés is, idén pedig a koronavírussal kapcsolatos hírek, beszámolók is nagy érdeklődésre tartanak számot. Mindez pedig január 29-én csúcsosodott ki: a 423 349 egyedi látogató, valamint a 949 804 oldalletöltés is új rekord az oldal 20 éves történetében.



Címkék: