Leegyszerűsítve a témát bátran állíthatjuk, hogy a tartalomszolgáltatók 4 fő forrásból szerzik látogatóikat (a kisebb csatornákat, úgymint hírlevél, affiliate, cikkajánlók stb. most nem taglaljuk).

  1. Az elsődleges a direkt forgalom, ami jellemzően a nagyobb márkaismertségű hírportáloknál jelentős. Ez a legértékesebb forgalom, ők a leglojálisabb látogatók, szeretik a márkát, visszatérnek, és hosszú időt töltenek el az oldalon. Sajnos ez a típusú forgalom még a legnagyobb egészségportáloknál is elenyésző – nem jellemző, hogy valaki szórakozásból olvasna betegségekről vagy éppen gyógyszerekről szóló tartalmakat. Az egészségmegőrzéssel kapcsolatos tartalmak esetében ennek a forgalmi forrásnak a szerepe jellemzőbb ugyan, de még itt sem jelentős.
  2. Egyre növekszik a Facebook szerepe. A közösségi oldal a Google-lel folytatott harcában lépéselőnybe került, tavaly nyár óta általánosságban már valamivel nagyobb forgalmat ad át a tartalomszolgáltatóknak, mint a Google. A növekvő részarány trendje megfigyelhető az egészségportálok esetében is, de szektorspecifikusan a Facebookról érkező forgalom még így is messze elmarad a Google keresőből érkező látogatók számától. A HáziPatika.com esetében ez az arány a Similarweb alapján az elmúlt időszakban 8%, míg pl. a Webbeteg esetében (körülbelül feleannyi napi átlagos egyedi látogatóból kalkulálva) 1,16%.

Ennek a típusú forgalomnak az a hátránya, hogy a felhasználók jellemzően kevesebb időt töltenek el az oldalon, és kisebb is az egy főre eső oldalletöltések száma. Ez utóbbi 2016-ban 1,45 a desktop- és 1,2 a mobilos Facebook-forgalom esetében. Sarkosan fogalmazva a Facebook-látogatók nem hűségesek, kvázi berepülő pilóták – elolvasnak egy cikket, és már mennek is vissza a Facebookra. Ők elsősorban facebookozni szeretnének, és mellékesen az adott tematikában tartalmakat fogyasztani.

  1. Egyéb hírgyűjtő oldalakról is realizálnak forgalmat az egészségportálok, ilyen például a hirkereso.hu, a kapu.hu, a startlap.hu és a hirstart.hu. Természetesen ők is érdeklődnek a tematika iránt, de rájuk is jellemzőbb az ad hoc tartalomfogyasztás. Egy jó cím, egy érdekes kérdésfelvetés megragadja a figyelmüket, és emiatt érintettség nélkül elolvassák a témát. Pontosan emiatt hasonlóan alacsony ezeknek a felhasználóknak is az oldalon eltöltött ideje.
  1. Végül eljutottunk a direkt mellett a legértékesebb felhasználókhoz, a Google keresőből érkező forgalomhoz. Hirdetői szempontból ez a kategória a királykategória. Akik innen érkeznek, azok a keresett téma iránt leginkább elkötelezett felhasználók. Ők jellemzően szembesülnek egy egészségügyi problémával, amiben el akarnak mélyülni. Senki nem keres rá célzottan az inkontinencia vagy éppen mandulagyulladás témára, ha nem érintett.

Ha egy hirdető el szeretné adni a gyógyulással kapcsolatos termékét, akkor ez a forgalmi forrás lesz számára a legjobban konvertáló. Ezekre a látogatókra jellemző, hogy érdeklődés alapján szűrtek, és érintettek az adott betegségben. A Google-forgalom esetében az egy felhasználóra eső oldalletöltés esetükben 1,8, szemben például a mobilról érkező Facebook-forgalommal, ahol ez az érték csak 1,2. Az oldalon eltöltött idő is 8:30 perc, szemben a hírgyűjtő oldalak vagy a Facebook 2:30-4:00 percével. Ami az alapvető minőségi mutatóknál is fontosabb, hogy ezek a felhasználóak fogékonyak a konverzióra (vásárlás, hírlevél-feliratkozás, játékban való részvétel stb.).A HáziPatika.com leginkább organikus forgalmú tartalma a gyógyszerkereső, ide az idei év oldalletöltéseinek 82%-a keresőből érkezett. A Central portfolióban a HáziPatika.com keresőforgalmának aránya is egyedi (2016 áprilisában 46,06%, forrás: Gemius Prism).

A HáziPatika.com oldalnál valljuk, hogy a Google kereső indikálja, milyen tartalmakat kell előállítanunk, mert tökéletesen lemodellezi, hogy mi érdekli az egészség téma iránt érdeklődőket. A tartalomgyártás egyik mankója a kéthetente lefuttatott kulcsszóelemzés, amelyben az általunk monitorozott 10 500 kulcsszóra megvizsgáljuk, hányadikak vagyunk, illetve hogyan változnak a rákeresési volumenek. A HáziPatika ebben is piacvezető.

1. helyezések 2. helyezések 3. helyezések 4. helyezések 5. helyezések
HáziPatika.com

1891

670

599

603

463

Webbeteg.hu

963

883

913

620

547

Forrás: Central Media belső kutatás (véletlenszerű napon leválogatva: 2016. március 20.)

Házipatika

Ezek a felhasználók mind a hirdetők, mind a Házipatika számára is a leginkább minőségiek. Kiemelt figyelmet fordítunk arra is, hogy minél jobb legyen a user experience (UX), így minél tovább az oldalon tartsuk a látogatókat. Hőtérképes vizsgálatokkal meghatároztuk az oldal legértékesebb felületeit, azokat, amelyeket a felhasználók leggyakrabban kattintanak. Ezekre a felületekre kerülnek a hirdetések és a tartalomajánlóink is, melyeket úgy állítunk össze, hogy a felhasználók a számukra legrelevánsabb tartalmat kapják. Valljuk, hogy a legjobb látogató, a hirdető számára jól konvertáló látogató és elsősorban konverziót szeretnénk biztosítani a hirdetőinknek, nem meddő CT-tömeget.

Kulcsár Dénes, online marketingmenedzser



Címkék: